این روزها، صبح و شب ها دیجیتالی ست و هنر ها نیز هم.

سخن از هنر است، سرشار ذوق و استعداد، همراه با تکنیک های آموختنی و ابزار هایی که بکار می گیریم. در هنر های معاصر دو گرایش «تکنیکی» داریم: یکی همان است که در هنر های غیر دیجیتالی هم بکار گرفته می شوند و دیگری تکنیک های موجود در «نرم افزار» هایی که برای خلق خلاقیت هنرمند استفاده می شوند.

هنر «نقاشی دیجیتال» دو ریشه دارد، یکی در روان خلاق هنرمند و ریشه ی دیگر در نرم افزار های کامپیوتری. نرم افزار هایی ساخته شده اند که برای تولید گرافیک های برداری و غیر برداری سودمندند. گونه ای دیگر که مختص نقاشی کردن هستند؛ از آن جمله می توان «کورل پینتر» را نام برد که یک «استودیو نقاشی» را در اختیار هنرمند قرار می دهد تا بتواند تمام خلاقیت هنری اش را برای آفرینش بکار بندد. «کورل پینتر» چندین سال پیش توسط کمپانی «کورل» برای نقاشی کردن عرضه شد و نه هیچ کار دیگری. چُنین نرم افزارهایی، ماهیت ویژه ی هنر دارند و در ساخت آنها همه ی معیارهای علمی و آکادمیک «هنر نقاشی» لحاظ شده است. نرم افزار های دیگر، کاربردی چند سطحی دارند و برای کارهای گوناگون سودمندند و نمی توانند تمام عیار در خدمت هنرمند نقاش قرار گیرند. اما «کورل پینتر» معجزه ی نقاشی دیجیتال است.

حال به گونه ی دیگری از نقاشی دیجیتال می پردازیم که هر چند به روش نقاشی کلاسیک نزدیک است اما مدرن تر و خلاقانه تر است، چه به لحاظ مصالح اولیه کار و چه به لحاظ روش آفرینش آن. از دوران درخشش هنر در یونان تا به امروز، فلاسفه ی هنر بر این اعتقادند که میان همه ی هنر ها نخی نادیدنی وجود دارد؛ مثلا این ارتباط موسیقی را به معماری وصل می کند و یا عکاسی را به نقاشی می رساند. دقیقا در همین جاست که هنر نقاشی دیجیتال به سبکی که در ادامه شرح می دهیم پدیدار می شود: «عکس-نقاشی» یا هر نام دیگری که می توان روی آن نهاد.

هنرمند با بُن مایه عکس آغاز می کند و به نقاشی می رسد. نخست عکسی را در اختیار می گیرد، هم می تواند عکس را دانلود کند و هم می تواند خود آنرا بگیرد. (پی نوشت: به اثر هنری حقوق «کپی رایت» تعلق می گیرد که «اورجینالیتی» و یا «اصالت» داشته باشد. اگر از عکس دیگران در بن مایه ی کار خود چه در «کلاژ» و چه در عکس-نقاشی استفاده کنیم اثر هنری تولید شده «اورجینالیتی» نداشته و شامل حقوق کپی رایت نمی شود.) در صورتی که عکس برای هنرمند دیگری باشد در حوزه ی حقوق مؤلفان و مصنفان با مشکل روبرو خواهیم بود. پس در همین آغاز کار تلاش هنرمند باید بر این باشد که در جایگاه عکاس، عکسی تولید کند و به عنوان بُن مایه خلاقیت هنری از آن سود ببرد. بعد از عکاسی می توان عکس را با نرم افزار های مخصوص تصحیح و تولید عکس همچون «ادوب لایت رووم» دستکاری و ویرایش کند و یا به همان شکل خام به نرم افزار های نقاشی همچون «ادوب فتوشاپ» و «کورل پینتر» وارد و شروع به خلق اثری هنری کرد. انتخاب نرم افزار بستگی به تکنیک های هنری هنرمند و توانمندی نرم افزار در برآورده کردن نیاز های ایشان دارد.

گام های پس از آن، فرآیند تولید اثر خلاقه ی هنری است که برای هنرمندان ریشه ای درونی و برای مخاطب چیزی غریب و شگفت انگیز است.

نگارش: مهندس فرشید خیرآبادی

پست های مرتبط

فرشید خیرآبادی نقاشی دیجیتالی را به عنوان گونه ای از هنر مدرن و دیجیتالی می داند و معتقد به کارکرد های دیجیتالی و فسلفی مدرن این نوع هنر است.

 نمایشگاه آثار نقاشی دیجیتال فرشید خیرآبادی

روش وی در پیاده سازی ذهنی نقاشی دیجیتالی چیزی بین کلاژ، فوتو مونتاژ، گرافیک دیجیتالی و نقاشی مدرن است. در واقع وقتی به نقاشی های او می نگریم گویا به همه این تکنیک ها در یک اثر واحد نگاه می کنیم. پایه نقاشی های او عکس است. که با استفاده از روش «تصادفی» دست به تولید اثری جدید از دل عکس می زند و دیگر آن عکس وجود ندارد. انگار که آن عکس تنها باعث ایده پردازی شده نه چیزی بیشتر. در گالری های آنلاین آثار نقاشی های او به نمایش گذاشته شده است.

پست های مرتبط